FIINDCA

Se spune ca foamea e cel mai bun bucatar. Da' pasiunea e cel mai bun condiment......

sâmbătă, 23 februarie 2013

Pulpa de porc la tava cu ce garnitura vreti (sau aveti) :)))

In periplul meu prin congelator, joi seara, am nimerit o punga de pulpa de porc. Cam mare ea, punga, dar mi-am propus sa execut o tava mare de friptura de porc, pe care sa o adaptez, la 2-3 mese, cu 2-3 garnituri diferite. Pana aici nimic iesit din comun. Numai ca vineri dupa amiaza, cand m-am dus eu pe la cumparaturi asaaaa, ca sa am ce face, am iesit din supermarket cu 3 iaurturi cu straciatella, 2 cutii de branza proaspata si 10 oua. Uitand cu desavarsire o serie de amanunte neimportante, cum ar fi acela ca mi se terminasera stocurile si de cartofi si de orez. Noooo, si vineri seara, cat prelucram la carnea care este sa dau tava la cuptor, imi muncem mintea cu gratie:
... sa fac orez? Da' n-am, si oricum astia zisera ca li s-a luat de orez. Cartofi la aburi? Mda, ar fi buni, daca as avea cartofi. Morcovi!!! Fac morcovi la aburi!

...Ma duc pusca la frigider si-mi piere entuziasmul: mai erau doi morcovi si, oricat eu personal imi doream langa friptura doar o salata de varza murata, tot nu poti satura 2 barbati (fie ele unul doar de 8 ani) cu ... 2 morcovi.
Buooon, ma intorc la preocuparea principala, si anume ganditu'. Si din gand in gand, trec prin pastai gratinate simplu doar cu cascaval, ma dezumflu ca n-am (nici) paste in casa, mi-amintesc de niste bete de praz in balcon si ma luminez: Praz gratinat fac! Dar cum prazul ar putea fi o aventura cam riscanta pentru stomacul unuia dintre barbatii mei, combin rapid : praz SI pastai gratinate! C-or merge sau nu cu friptura de porc, mai conteaza????

No, si dupa ce v-am descris chinul meu metafizic, sa trecem la reteta. Friptura fu simpla, garnitura fu, cum ziceam, de maxima improvizatie.

Asadar, pentru pulpa de porc la tava cu sos de mustar aveti nevoie de:
- pulpa de porc taiata felii groase de aprox 2 cm
- condimente (sare, piper, proaspat macinat si mult sa fie si cimbru)
- 2 pahare supa de pui (sau apa chioara, caz in care adaugati si 1-2 linguri de ulei de masline)
- 1 pahar maricel de vin alb sau roze, sau bere, saaaau, daca nu-i si nu-i, un paharel timid de tzuica.
- un pumn de catei de usturoi necuratati

Pentru sos: 2 linguri de mustar ori de care va place, 2 linguri de mustar cu boabe, 1 cana de supa de pui, o lingura de faina, sare si piper

Feliile de carne le frecati cu sare, piper si cimbru (pe care-l puteti inlocui cu oregano sau rozmarin, dupa placere) si le aranjati frumos, intr-un singur strat, in tava. Turnati cu fereala supa de pui (sa nu spalati bunaciunile de pe carne), imprastiati cateii de usturoi si dati la cuptor, la foc mediu spre mare, cam o ora, pana cand supa a scazut sub nivelul bucatilor de carne si partea de sus a acestora a inceput sa se rumeneasca frumusel.
Cand s-a intamplat asta, scoateti tava din cuptor pe aragaz (f important, ca eu am icnercat sa intorc carnea cu tava scoasa doar pe jumatate, si-am imprastiat zeama in cuptorul incins...ce frumusete...ce deliciu...imi venea sa ma dau afara...). Intoarceti carnea pe partea cealalta, turnati alcoolul si napoi la cuptor, la foc mic de data asta, inca vreo ora. Spre final trebuie sa mai intoarceti carnea de cateva ori (ideea e sa nu se usuce partea de deasupra) si sa o tot ungeti cu sosul adunat in tava.

Ei, si in timpii morti de la mai sus mentionata reteta, m-am apucat de celebra-mi garnitura: Praz cu pastai, gratinate (sau Gratin de praz cu pastai?).
Asadar, am folosit ce-am gasit prin frigider, dupa cum urmeaza:
- 2 segmente de praz de 20 cm bucata
- o capatana de usturoi taiata feliute subtiri si finute (aici am cam muncit, of of)
- o mana de pastai conservate la borcan
- un cub de unt
- 2 linguri de ulei de masline
- sare, piper
- cascaval ras cam o mana buna (ar tre cascaval simplu, dar eu aveam afumat, a iesit cam sarata chestiunea)
- 1 cutie de smantana de aia lichida de gatit

De unde initial ziceam ca oparesc prazul, il amestec cu pastai, le traznesc pe toate intr-o tava unsa si, presarate cu cascaval ras, la cuptor cu ele, dupa aia m-au luat talentele. M-am inspirat nitel si dintr-o carte a lu shefu Jaimie, din reteta lui de praz gratinat, asa ca am facut in felul urmator:
Am taiat prazul segmente de 2-3 cm si l-am pus la calit, in untul+uleiul incins, impreuna cu usturoiul. Boieri Dumneavoastra, nu exista miros mai apetisant ca cel al usturoiului calit in unt, credeti-ma. Cand si prazul si usturoiul s-au rumenit un pic (doar un pic, sa fie bej-maroniu-deschis), am pus sare si piper. Dar Domniile Voastre, daca folositi, ca mine, cascaval afumat, renuntati la sare. Am adaugat apoi si pastaile scurse, cat sa se incalzeasca si ele, si am stins focul. Am batut smantana cu cascavalul ras si un pic de cimbru (mergea si niste marar, da-n mararu meu au intrat carcalacii aia mici mici de se aduna la plante medicinale si-l aruncai, bunatate de productie proprie uscata de asta vara...), si am infratit totul intr-o tava de merge la cuptor. Am mai presarat niste cascaval deasupra, sa dea fata, 20 minute la foc mediu si gata. Ce-a ramas in tava arata cam asa:

Dupa care am procedat la sosul de mustar (ce? credeati ca am uitat?). Toate ingredientele puse intr-o craticioara de teflon se omogenizeaza bine cu telul (sa nu faca faina cocoloase) si se fierb la foc mic, amestecand permanent, cale de 5-10 minute, pana se ingroasa si arata ca un sos cumsecade.

Farfuriile, in mandretea lor, aratau asa: 2 felii de friptura, picurate cu sosul ramas in tava (delicios!!!) si insotite cu gratinul de legume. Alaturi sosul de mustar (el n-a participat la casting) sa-si puna poporul dupa dorinta.  N-a dorit decat fi-miu, noua ni s-a parut prea....cu gust de mustar.

Culmea, carne a ramas insa gratinul s-a halit "in integralitatea lui", pastaile au fost crocante, prazul dulce, sosul catifelat (desi cam sarat). Mai fac. 

Cam asta fuse, Boieri Dumneavoastra. We frumos in continuare! 





8 comentarii:

  1. Deliciu culinar ! Taaare frumos ai mai detaliat prepararea bunaciunii , ca o adevarata cronicareasa ... mi-ai reamintit si de R.A Roman .
    Duminica aidoma sufletului tau !

    RăspundețiȘtergere
  2. Lasa porcu', da garnitura!! ;-) Si mai fa, da!

    RăspundețiȘtergere
  3. Aham...sosul ala cu mustar l-am cules de acilea...buna treaba!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bunicel...dar poti sa te mai joci cu reteta, ca mie mi s-a parut prea accentuat gustul de mustar. Cred ca niste smantana l-ar imbunatati.

      Ștergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...